2014. szeptember 2., kedd

Házi túró.



Hogy az élet milyen váratlan dolgokat hozhat! :)

Néha jobb ha sodortatjuk magunkat az eseményekkel, mert olyan új dolgokkal találkozhatunk, amelyeket nem terveztünk, mégis örömöt adnak.

Így jártam most a 'megromlott' tejjel és egy vágyölő térdfixxel :))

Én olyan típus vagyok, ha helyzet elé állít az élet, egyből a legjobb megoldáson töröm a fejemet. Gazdaságos háztartást vezetve, most is így jártam el.

Vasárnap kaptam Húgomtól 2 l házi tejet. A házi tejről érdemes tudni, ha felforraljuk, akkor 1-2 hétig simán elvan a hűtőben. Én nem forraltam fel azonnal, így mély álomba szenderült a palackban.

Hogy a tej egészséges-e vagy sem, szerintem erre a kérdésre talán soha nem fog születni egyértelmű válasz. Ki így, ki úgy gondolja. 

Én most néhány mondatban leírom, amit én gondolok a tejről:

Nem igazán szoktam tejet inni. Nem azért mert nem szeretem az ízét, hanem azért mert nekem nagyon telítettség érzetet okoz, nagyon nehezen emésztem meg. 3-4 órán át nem érzem magam jól tőle. 

Így helyette gabonatejeket fogyasztok. Leginkább a magam által készített kókusztejet. 

Én azt gondolom, hogy az emberi szervezet számára csak az anyatej természetes táplálék, az is csak csecsemőkorban. 3 éves kor után a tejcukor emésztéséhez szükséges laktáz nevű enzim termelődése általában elégtelen. Így a tejcukor emésztése is. 

Optimálisan a tejet oltógyomorral lehet megemészteni, ami a kérődzők összetett, többrétegű gyomrának negyedik része. Igaz, hogy a gyomorsavtól is kicsapódik a tejfehérje és emésztőrendszerünk képes a tejfehérjét aminosavakká bontani de nem annyira jól, mint a tehenek. Emiatt nyákosít a tej. 

A pasztörizálással a tej életenergiája nagy mértékben lecsökken. 
Valamint a homogénezéssel a tejben lévő zsírmolekulák mikro méretűek lesznek, amelyek olyan picik, hogy a bélfalon emésztetlenül átszivárogva bejutnak a nyirokrendszerbe és a vérbe. Azt, hogy milyen károkat okoz, nehéz megmondani de az biztos, hogy, a nagy zsírmolekulákon lévő xantinoxidáz nevű enzimet, emésztőenzimeink meg tudnák emészteni, de a homogénezéssel a pici zsírmolekulákba kerül. Így az emésztőenzimek nem tudják megemészteni, végül a vérbe kerül. Itt ezek az enzimek megkapaszkodnak a véredények falain, ahol érszűkületet okozhatnak. Erre is olvashatók cáfolatok.

Lehet valakinek nem okoz semmi problémát a tej fogyasztása most, de azért számolni kell a fent leírtakkal és felkészülni arra, hogy több éves tejfogyasztás után különböző allergiák, érszűkület, ekcéma, asztma, nőgyógyászati és ízületi megbetegedések alakulhatnak ki.

Lentebb csatoltam több forrást pro-kontra. Így mindenki el tudja így dönteni, hogy a tejfogyasztás mellett vagy ellene teszi le voksát :)

Én tejet nem iszok de a tejtermékeket szeretem és ami nekem fontos, hogy nincs tőlük semmi bajom.

Szoktam készíteni házi gomolyát, majd azt is leírom de most térjünk vissza a 'romlott' tejre és a vágyölő térdfixre :) Ezek, hogy kapcsolódnak egymáshoz? :)

Házi túró készítése

Házi túró.
Hozzávalók:
  • 2 l teljes tejből aludt tej
  • 1 nem használt, tiszta térd fix
  • 1 evőkanál 15-20 %-os étel ecet
Elkészítés:
  • Az aludt tejet tegyük egy lábasba és melegítsük fel, nem kell, hogy forrjon. Kavargassuk közben lassan. Nemsoká észre lehet venni, hogy kicsi fehér valamik kezdenek összecsomósodni.
  • Ekkor tegyük bele az ecetet és egy picit még kavargassuk. Ha a savótól (sárgás-zöldes folyadék) külön válnak a kis fehér szemcsék, zárjuk el a gázt és óvatosan öntsük bele a harisnyába a lábas teljes tartalmát. Óvatosan, forró!
  • Ezután tekerjük fel a harisnya szárát a csapra, hogy le-, kicsepegjen a folyadék a túróból. Min. fél órát hagyjuk csepegni. Ezután vegyük ki a harisnyából a túrót óvatosan és tegyük hűtőbe.

A harisnya persze poén, de praktikus, én azzal csináltam. Természetesen bármilyen tiszta hálószerű, pici lyukú anyaggal ugyanez megcsinálható.

2014.09.15.: most is készítettem túrót; 4 liter házi tejből 550 g túró lett :)

Jó étvágyat hozzá!

Forrás:



Nagy ölelés :)
Iza.

Nincsenek megjegyzések: