2017. július 18., kedd

Hamburgerzsemle (tej-, cukormentes).

Ezeket a zsemléket tönkölylisztből készítettem. Mivel teljes kiőrlésű is van benne, ezért picit barnábbak, mint a hagyományos hamburger zsemlék de azt hiszem ez mellékes, hiszen ezek sokkal egészségesebbek, mint a boltban kapható finomlisztes változat.
Nem használtam állati eredetű alapanyagokat, így aki pl. a laktózra vagy a tejfehérjére (kazein) érzékeny, ő is bátran fogyaszthatja. Hozzáadott cukrot sem tartalmaz. Egyedül a tönköly búzaliszt miatt, aki a gluténra érzékeny, ő azt vegye figyelembe, hogy a tönköly búza is tartalmaz glutént, bár jóval kevesebbet, mint a sima búza, így előfordulhat olyan gluténérzékeny, akinek szervezete esetleg tudja tolerálni. Éppen a kevesebb glutén miatt kicsit máshogy viselkedik a pékáruk elkészítésénél.

A tönköly liszt jóval egészségesebb, mint a sima búzaliszt. Magasabb a fehérjetartalma (17%), szénhidráttartalma alacsonyabb, mint a sima búzáé (57,9%), magas a rosttartalma (9,2 %), a mi segít megkötni az epesavat, ezáltal csökkenti a rossz koleszterinszintet.

A tönkölybúzát több ezer éve termesztik, ősi gabonának is szokták nevezni. Jóval ellenállóbb, mint a hagyományos búza és magasabb a vitamin és ásványi anyag tartalma is.

Ezt a receptemet Limara hamburgerzsemléi inspirálták. Olyan csodásakat készít, nagyon szeretem munkásságát. Én átfordítottam vegánná a csodaszép zsemléit és bevallom nagyon finomak és szépek lettek :

Hozzávalók:
  • 260 ml langyos rizstej
  • 1/4 evőkanál steviás eritrit
  • 1 + 1/5 teáskanál Tiszta só
  • 40 g olaj (nem kókusz lásd a Tippeknél lentebb)
  • 100 g szójajoghurt
  • 180 g teljes kiőrlésű tönköly búzaliszt
  • 420 g sima tönköly búzaliszt vagy tönköly kenyérliszt (utóbbi jobb)
  • 2 dkg friss élesztő
  • Kevés víz a zsemlék lekenéséhez és kevés szezámmag a zsemlék szórásához
Elkészítés:

  • Én kenyérsütő gépbe tettem sorban a következőket: tej, cukorhelyettesítő, élesztőt belemorzsoltam, olaj, joghurt, lisztek, só.
  • A gépet az alapkenyér funkcióra állítottam, bekapcsoltam és ebben kevertettem össze, illetve dagasztottam. A teljes művelet kb. 1 óra 10 perc volt.
  • (Ezt meg lehet csinálni egy nagy keverőtálban is. Minden beleteszünk a tálba és a kézimixer dagasztó részével jól összedagasztjuk a tésztát, kb. fél óra).
  • A gépben egyszer dagasztottam meg, majd kivettem (nem gyúrtam át újra) és kis cipókat formáltam a megkelt tésztából, enyhén lisztezet nyújtódeszkán. Ha normál méretű zsemléket szeretnénk, akkor mérjünk le 120 g-os darabokat. Ha mini zsemléket szeretnénk, akkor mérjünk le kb. 37 g-os darabokat. Ezt formázzuk zsemle formájúra.
  • Ezt követően a formázott zsemléket már egy sütőpapirral kibélelt tepsibe tegyük és ott közel a duplájára újra kelesztjük.
  • Végük a tetejüket megkenjük vízzel (nem áztatjuk el) és a 180 Celsius fokos sütőbe tesszük 16-18 percre.
Tippek Izától:

  • Olajnak én rizskorpa olajat használtam de megfelel jó minőségű napraforgó vagy olíva olaj is. A kókuszolaj azért nem jó mert az szobahőmérsékleten szilárd és az máshogy viselkedik.
  • Nekem Moulinex home bread kenyérsütőm van. Ebbe tettem az alapanyagokat és az alapkenyér, 1000 g funkciót indítottam el.
Jó étvágyat!


Nagyon szép tönkölykenyér is süthető ebben a gépben, íme a recept: Házi tönkölykenyér kenyérsütő gépben.

Nincsenek megjegyzések: