2014. október 7., kedd

Teljes értékű len kenyérke, sütés nélkül.


Tej, Tojás, Glutén, Liszt, Élesztő, Szódabikarbóna, Sütőpor, Sütés, Tartósítószer, Mesterséges ízfokozó

MENTES!

 Teljes értékű len kenyérke.

Lenmag kenyérke, sütés nélkül.


Amikor én még kislány voltam… (érdemes ráklikkelni, Szörényi és Halász Judit :)) emlékszem, hogy nagyon szerettem a margarinos, friss, puha, 2 kg-os,  fehér kenyérből kanyarintott "vajas" kenyeret. Jöhetett reggel, este bármikor. Nem volt tőle semmi bajom. Sportoltam rengeteget (ritmikus sport gimnasztika versenyszerűen, 11 év). 

Azért az akkori kenyér összetétele teljesen más volt, mint mostanság. Ma már nem enném meg a margarint, a fehér színű kenyeret sem, kivéve ha hajdinából vagy egyéb teljes értékű gabonából vagy magból készült.

Manapság nagyon modernek vagyunk és használunk sok állományjavítót, ízfokozót és egyéb ki tudja mit, hogy szemünket elkápráztassák a jó nagy, puha, felfújt péksütemények. Így megveszünk, megeszünk valami finomított izét, amivel jól lakunk de valójában semmi jótékony tápanyagot nem adtunk ezzel a szervezetünknek.

Azért vannak már olyan pékségek, amik odafigyelnek arra is, hogy egészséges pékárut készítsenek. A legtöbben azonban már csak akkor nyúlnak ilyen kifliért/zsemléért, amikor már esetleg valamilyen betegséget megállapítottak náluk vagy esetleg túlsúllyal és egyéb nyavalyákkal küzdenek.

A gabonák, amiből elvileg a kenyér készül egészségesek eredeti állapotukban. Rengeteg vitamint tartalmaznak. Pl. a búza magas fehérjetartalma mellett tartalmaz B1-, B2-, B5-, B6-, E-vitamint; béta-karotint, kalciumot, magnéziumot, vasat, cinket, fehérjét, rostokat, foszfort, szerves sókat.

Érdemes lenne majd írnom a különböző gabonafélékről is.

Ugyanakkor egyre többen szenvednek glutén érzékenységben.

Röviden a glutén érzékenységről:

Mivel még nem tudják pontosan, hogy mitől és hogyan alakul ki a lisztérzékenység, nem lehet megelőzni.

A lisztérzékenység hajlama családi öröklődést mutat (elsőfokú rokonok 8,5 százalékában diagnosztizálható a betegség). Kialakulásában - a genetikai tényezők mellett - immunológiai és környezeti hatások is szerepet játszanak.

Orvosi néven coeliakiának, gluten sensitiv enteropathiának nevezzük ezt a felszívódási zavarral járó tünetegyüttest, amely búza, árpa, zab és rozsliszt fogyasztása után alakul ki az arra érzékeny egyénekben. 
Ismeretes, hogy a lisztfehérje (glutén) egyik összetevője felelős a tünetek kialakulásáért. Ezt a frakciót gliadinnak nevezzük. 

Tehát a búza, árpa, rozs és zab glutént tartalmaz, amit a lisztérzékenyek nem fogyaszthatnak. Mai ismereteink szerint a glutén (gliadin) súlyosan károsítja a bélnyálkahártyát az arra érzékeny betegekben.
A bélnyálkahártya felszínén bélbolyhok helyezkednek el. A bélbolyhok alkotják a bél felszívó, aktív anyagcserefelületét. Glutén (gliadin) hatására az arra érzékenyekben a bélbolyhok ellaposodnak, sorvadnak, majd teljes mértékben elpusztulnak. Így a bél felszívó, aktív felülete jelentősen csökken, roncsolódik. 

Képzeljünk el egy dús, hosszú szálú subaszőnyeget, amit fűnyíróval gondosan lenyírtak. Lisztérzékenyekben a glutén (gliadin) tölti be a fűnyíró szerepét. A lecsupaszított bélnyálkahártya nem tudja teljesíteni eredeti feladatát: a táplálék felszívását a bélcsatornából. Ennek következtében hasmenés, emésztetlen székletürítés, fogyás, fejlődésben való visszamaradás, növekedési zavar lép fel. Az ásványi anyagok, vitaminok (főleg a zsírban oldódó A-, D-, E-, K-vitaminok) felszívódása is zavart szenved, ami vitaminhiányos állapot kialakulásához vezet. Súlyos esetben vérszegény, sorvadt, alacsony, vékony végtagokkal, elődomborodó pókhassal rendelkező, szomorú tekintetű, rosszkedvű gyermeket látunk magunk előtt.

A lisztérzékeny betegnek egy fontos és nem könnyű feladata van: a diéta

A diéta lényege: a búza, árpa, rozs és a zab kiiktatása az étrendből. Amely egy egész életre szól.

Később a glutén érzékenységről írok bővebben is.

Mivel nagyon sok élelmiszerben ott van a glutén, ezért vagy kifejezetten gluténmentes dolgokat kell vásárolni vagy a legegyszerűbb ha otthon mi saját magunk készítjük el.

Erre tökéletes példa a nyers lenmag kenyérke, amelyet még sütni sem kell :) Így minden tápanyag megmarad benne. Nyers, vegán étkezésben is tökéletes.

Hozzávalók:
  • 250 g lenmagliszt/lenmag őrlemény inkább (Dénes Natura, ebben a teljes lenmag van apróbbra darálva és nincs kivéve belőle semmi tápanyag. A Nature Cookta itt nem jó, abból ki van sajtolva az olaj.)
  • 125 g egész lenmag
  • 75 g napraforgó mag
  • 1,5 közepes, nem túl édes alma
  • Fél lila hagyma
  • Kicsi tisztított víz (kb. 1,5 dl)
  • Kicsi Hymalaja só
 A legjobb az lenne ha a lenmaglisztet Te őrölnéd meg teljes lenmagból kávédarálóval vagy jó alaposan turmixgéppel. 

Elkészítés:
  • Az egész lenmagot aprítógéppel (kézi turmix másik része) aprítsuk durvára, majd öntsük ki egy tálba.
  • Az almát a hagymával, sóval, pici vízzel turmixoljuk simára.
  • A lenmaglisztet, durvára darált lenmagot, a napraforgó magot és az almás turmixot keverjük össze, öntsünk bele pici vizet, hogy összeálljon. Apránként adagoljuk a vizet.
Lenmag kenyérke hozzávalóinak mix-e.

  • A kész masszát tegyük bele egy folpackkal kibélelt őzgerinc formába és jól nyomkodjuk bele.
Folpackkal kibélelt tepsi.

  • Ezután borítsuk ki egy nyújtódeszkára a kenyérkét és egy éles késsel (én picit bevizeztem) vágjuk, kis ujjnyi széles szeletekre.
Nyers kenyérke szeletelése.

  • Ezután a szeleteket tegyük egy sütőpapirral kibélelt tepsibe és 50 fokon sima vagy légkeveréses programon aszaljuk 1,5-2 órán keresztül, úgy, hogy a sütő ajtaját ujjnyira hagyjuk nyitva, hogy a víz távozni tudjon. Akinek van aszalógépe, ott csinálja. Fél időnél forgassuk meg egyik oldaláról a másikra a kenyérkéket.
"Megsült" lenmag kenyérke.
A sütőben ha picit megnyomkodjuk és érezzük, hogy szárazabb az állaga, akkor jó. Ami megmaradt, tegyük hűtőbe.

Egész hétre így meg lesz a teljes biológiai értékű lenmag kenyérke, ami mindenhez fogyasztható.



Ps.. Nagyon hálás vagyok a Nyersétel Akadémia vezetőjének Lénárt Gittának, hogy a nyers ételek csodájával megismertetett. A kenyérke az Ő receptjének picit átalakított verziója.

 
Jó étvágyat hozzá!

Nagy ölelés :)

Iza.

2 megjegyzés:

Ildikó Rossel írta...

Már kint is van a blogon:) de remek!!! Nyammm nyamm, velem azért megesik,hogy igazi jó fajta vajjal kenem meg ezt a tökéletes mennyei eledelt, csak hogy valami bűn is legyen hozzá:P

Iza írta...

Drága Szilda! :)

Igyekeztem feltenni, mert annyira fincsi és egészséges! Szeretem az ilyen jó dolgokat minél hamarabb megosztani :)
Nagyon köszi még egyszer az elkészítésében és a receptben való segítségedet!! Puszillak!