2015. augusztus 27., csütörtök

Hogy vagyok mégis életben? Köszönöm, kicsattanóan vegánul :)

Biztos észrevettéttek, hogy mostanában húsmentes, sőt teljesen állati eredetű alapanyagokat nem tartalmazó ételeket készítek, receptúrázok.

Nagyon sok gondolat van a fejemben a vegán életmóddal kapcsolatban. Most nagyon tőmondatokban, -ami igazán nem egyszerű- szeretném megosztani Veletek.

Se hús, se sajt, se tejtermék, se tojás. Hogy vagyok mégis életben? Tuti csontritkulásom lesz, mondták néhányan. Fehérje? Miből viszem be ha nem eszek húst és a B vitamin? Honnan lesz energiám? Hogyan fognak működni az idegeim.

Nos, köszönöm szépen pompásan érzem magam közel fél évnyi vegán hónappal a hátam mögött.

A fenti kérdéseket általában felteszik nekem. Még egy kicsit sajnálkozva is néznek rám és kedvesen, óvatosan mondják, hogy nem lesz ez így jó; az ember húsevő. 

Kezdetben én is elgondolkoztam a fenti kérdéseken de ma már szinte mindenre tudom a választ. 

Mielőtt válaszolnék rájuk egy kis kitekintés:

Megjelent  egy cikk; a Tudatos Vásárlók Egyesülete postolta, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy a növekvő húsfogyasztás milyen hatással van környezetünkre. Örülök, hogy magyar oldalak is egyre többet foglalkoznak ezzel a témával. Korábban én is írtam már egy bejegyzést a túlzott húsfogyasztás egészségünkre gyakorolt  hatásairól.

Elég aggasztó, hogy saját magunktól vesszük el az életteret azért, hogy megszokott étkezési szokásainkat, hús iránti vágyunkat kielégítsük. 

Néhány adat: 
  • 1 kg marhahús előállításához 15.000 liter vízre van szükség. A világon termelt gabona 40 %-a az állatok takarmányozására használódik fel. 
  • Manapság nem is a szén dioxid kibocsátás, hanem az állat tartásban termelődő metángáz a nagyobb probléma az üvegház hatású gázok kibocsátásáért.
Nemrég voltam a Milánói Világkiállításon, ahol a fő üzenet a fenntartható fejlődés volt. Fejlődés, a Föld kizsákmányolása nélkül. Az élelmiszer védelme. Ott olvastam, hogy 800 millió ember krónikusan éhezik a Földön. Az a gabona, amelyet az állattartásban megetetnek az állatokkal, az éhező emberekhez is kerülhetne. 

Hogy én miért járok a vegánság felé vezető úton? Részben egészségügyi, részben etikai okok miatt. 

Február óta nem fogyasztok húst. Kb. 3-szor fordult elő azóta, hogy 1 falat halat vagy seefood-ot megkóstoltam de lehetőséghez képest nem eszek húsból készült ételeket, tejterméket, tojást sem. Ugyanakkor nem köptem ki a fried rice-t mostani balinéz nyaralásunk alkalmával, amiért volt benne egy pici tojás. 

Egyszerűen kíváncsi voltam, hogy ha elhagyom az állati eredetű dolgokat, akkor az, hogy hat az egészségemre. Vajon lesz energiám? Hogy fogom magamat érezni? Gyenge leszek? Enervált? Hogy fogom bírni az edzést, hogy fogom bevinni a fehérjét, na és a kalciumot; ha húst és sajtot, tejet sem fogyasztok?? Sok kérdés merült fel bennem. 

Alapvetően is egészséges voltam de az is akarok maradni, sőt jó lenne egy kicsit fiatalodni :)

Édesanyám eléggé ízületes volt, picit be voltak görbülve az ujjai és sokszor fájt is neki. Én is kezdtem érezni 35 éves korom körül az ujjaim ízületeiben sajgó fájdalmat. Az ízületesség öröklődik, olvastam mindenhol :( mostanra már tudom, hogy ez megfelelő táplálkozással elkerülhető. A gének irányíthatóak.

Tudtam, hogy a “ teszt” időszak nem lehet 1-2 hét. Kell legalább néhány hónap, hogy érezzem van-e változás vagy sem. 
Az elmúlt hónapokban elolvastam több könyvet, a Kína tanulmányt, a 80/10/10-t, ezek egészségügyi oldalról közelítik meg azt, hogy miért érdemes a zöldség és gyümölcs alapú táplálkozásra áttérni. Picit lejjebb írok a két könyvben lévő információkról.

A másik dolog pedig etikai, amiért inkább választom a növényi alapú táplálkozást. Láttam videókat, pl. Földlakók, ami bemutatja, hogy a nagyüzemi állat tartásban mi folyik. Borzasztó, szörnyű, a szívem szakad meg azokért az állatokért. Érző, tudattal, fejlett idegrendszerrel rendelkező lények. Belegondoltam, hogy ha egy az embernél fejlettebb civilizáció csinálná velünk ugyanazt, mint mi az állatokkal…, mesterségesen, folyamatosan megtermékenyítenének, hogy legyen tejünk és mikor a kisbabánk megszületik azonnal elvennék tőlünk…., ez történik a tehenekkel és borjaikkal. Drasztikusan hangzik de ez van. Vagy érdemes belepillantani Gary Yourofsky beszédébe is.

Egy kicsit ezoterikusabb vonal, hogy mikor az állatokat megölik, hogy az ember táplálékává váljanak, félelemben, sokkban, szó szerint halálos emlék képekkel távoznak az életből. Ezen információkat az élettelen teste, a húsa is tartalmazza. Ha megeszem, ezek az információk impementálódnak belém is. Erre szerintem senkinek nincs szüksége. 

Tiszta tudatra, tiszta lélekre, szeretet teljes harmóniára van szükségünk.

Régebben kevés szénhidrátot ettem, mert mindenhol azt lehetett hallani, hogy attól hízunk. Igen attól hízunk, mert egyébként a kelleténél sokkal több zsírt eszünk és a szénhidrátokon belül leginkább a rengeteg finomított szénhidrátot fogyasztjuk. Így a szénhidrátot lecseréltem annó a húsra és a zöldségre.
Ma már tudom, hogy a szervezet a leggyorsabban a szénhidrátokból jut energiához. Sokkal több időbe és energiába kerül, ha mindezt zsírokból és fehérjékből szeretnénk előállíttatni okos szervezetünkkel.

Akkor mit is eszek?
  • Ma már sok szénhidrátot fogyasztok. Sok egészséges, tiszta, teljes értékű szénhidrátot. Sok érett, édes gyümölcs, zöldség minden formában. 
  • A liszteket igyekszem minimalizálni. Fehér, sima búzalisztet nem használok. Teljes kiőrlésű tönköly lisztet azért használok, mert emberből vagyok és szeretem a pékárút és a palacsintát is :) Emellett magas a fehérje és B vitamin tartalma. Fehérjét találok bőven a kendermagban a spenótban, az algákban, a csírákban, a hüvelyesekben, csicseriborsóban. A komlettálással nem igazán törődök.
  • Igyekszem kevés zsírral főzni. Kókuszolajat, szőlőmagolajat használok a sütéshez, főzéshez. A frissen sajtolt olajokat is szeretem de nem locsolom ezeket sem bőven. A magokban bőven benne van teljes értékűen az olaj.
  • Imádom az édességeket de általában természetes cukorhelyettesítővel édesítek (Dia-Wellness 1:4). Használok még kókuszvirágcukrot meg néha egy kis rizsszirupot de azt tényleg csak néha ;)
  • A szezámmag, mandula, amaránt, petrezselyem nagyon sok kálciumot tartalmaz, rendszeresen eszem ezeket, sőt imádom mindegyiket. Pl. a mákban lévő olaj sok foszfort tartalmaz , ami segíti beépíteni a csontokba a kálciumot.
  • Hozzá kell tennem, hogy nehogy úgy képzeljétek el, hogy zöldséget eszek magokkal, azután meg magokat zöldségekkel :D Nagyon változatosan étkezem. Ebbe a pizzától, a leveseken, főzelékeken át, a zöldség- és gabonafasírtok, a gyümölcsjoghurtok szójajoghurtból, a pogácsa, a turmixok, a mákos metélt, a sütik, pástétomok, bolognai spagetti, tortilla, szilvás gombóc és még sorolhatnám, hogy mennyi minden finomság van :)
Amit a mindennapokban észrevettem, hogy energikusabb vagyok. Rendszeresen sportolok és nem csak úgy lazsálva. Jah, az idén először átúsztam a Balatont, juhééé :) Nincs kajakóma, annak ellenére, hogy tényleg sok szénhidrátot eszek. Még gondolkodóbb lettem, hogy ez jó vagy nem, hmm.. jónak találom, mert letisztultabbnak érzékelem gondolataimat.


Nem okoz gondot szinte sehol, kiválasztanom a vegán ételeket. A nyaralás alatt sem volt vele problémám, a repülőn sem. Magyar éttermekben sajnos nem mindenhol van vega választási lehetőség de jó néhányban már külön kínálják nem csak a vegetariánus hanem a vegán ételeket is. A magyar, indiai, olasz, mexikói, szinte minden nemzet konyhájában meg lehet találni a finom; hús- és egyéb állati hozzávalóktól mentes ételeket.

Egy szó, mint száz örülök annak, hogy jól érzem magam, örülök annak, hogy a fenti gondolatokat meg tudtam fogalmazni (pár hónappal ezelőtt még nem ment volna, mostanra letisztultak bennem ezek is).

Mindannyian mások vagyunk, EGYEDIEK. Én egyelőre a vegán étkezési életmód pozitív hatásait érzékelem. Nekem jó és lehet, hogy Neked is jó lenne. Ezt én nem tudhatom. Én magamnak azt mondtam még februárban, ha most nem próbálom ki, akkor mikor? Mivel nem tudtam időponthoz kötni a kezdést, ezért elkezdtem azonnal és így maradtam. Lehet, hogy húsevő múltam miatt túlzásnak tűnik de a filmek megnézése után nem tudtam, inkább nem akartam beleharapni a húsba. Én miattam egy állatot se vágjanak le. Hogy az élet mit hoz, azt még nem tudom. Az még a jövő, azon majd ráérek akkor gondolkozni.

A Kína tanulmány, folytatás:
Dr. T Colin Campbell Kína 65 megyéjében 6500 emberen, (fele nő fele férfi) több, mint 40 éven át vizsgálta az USA és a Világ Rákkutató Intézetei általi megbízásból ezen tartományokban élő emberek étrendjét, életmódját és megbetegedési karakterisztikáját. Ebben az átfogó tanulmányban vér-, vizeletmintákat gyűjtöttek, gondosan felmérték a családok táplálékfogyasztását, élelmiszermintákat gyűjtöttek.

A fehérjék nélkül az élet elképzelhetetlen lenne; enzimekként, hormonokként, szöveteink építőanyagaként funkcionálnak. Rendszeresen elhasználódnak, pótolni kell őket. De korántsem olyan mennyiségben, mint az ma oly divatos.

Manapság bőséges/túlzott fehérjebevitelre buzdítanak mindenkit. Tévesen.

Akkor és talán még ma is eretnekségnek számít kimondani, hogy a “fehérjék nem egészségesek, sőt képesek előmozdítani a rák kialakulását”. A táplálékkal bevitt fehérje annyira erőteljes hatásúnak bizonyult, hogy csupán ennek mennyiségi változtatásával képesek voltunk a ráksejtek ki- és bekapcsolására. A kazein, amely a tehéntej fehérje tartalmának 87 %-t teszi ki, a rák növekedését bármely stádiumban képes előmozdítani.” írja Campbell.

A bőség (mértéktelen táplálkozás) betegségei: rák, cukorbetegség, szívkoszorúér-betegség.

A szegénység (alultápláltság, rossz egészségügyi ellátás) betegségei: tüdőgyulladás, fekély, emésztőrendszeri betegségek, parazitafertőzés, stb.
A könyv részletesen kitér a zsírokra, szénhidrátokra, rostokra, Atkins krízisre.

Néhány gondolat a könyvből:
  • Gyakorlatilag nincs olyan állati eredetű tápanyag, amelynek ne létezne jobb növényi forrása. 
  • A gének önmagukban nem okoznak betegséget. Csak akkor fejtik ki hatásukat, ha aktiválódnak, kifejeződnek. A táplálkozás döntő szerepet játszik abban, hogy a jó és rossz gének közül melyek fejeződnek ki.
  • A helyes táplálkozás létünk minden területén egészséget teremt. Minden rész kapcsolatban áll a többivel.
Dr. Campbell javaslatával egyet értek, azaz étrendünkből próbáljunk meg kiküszöbölni minden állati eredetű dolgot, azonban fontos, hogy ez ne válljon rögeszménkké. Ha pl. egy teljes kiőrlésű, finom kenyérkében van egy kis tojás, sebaj, ne törődjünk vele. Az nem olyan mennyiség, ami táplálkozási szempontból jelentős lenne.”

A 80/10/10-ben Dr. Duglas N. Graham azt taglalja, hogy a helyes arány az ha úgy táplálkozunk, hogy 80%-ban egészséges szénhidrátokat, 10 %-ban fehérjét és 10%-ba zsírt fogyasztunk. Ezt egyébként a Kína tanulmány is hasonlóan gondolja.

Ha találtál ebben a kis szösszenetben olyan gondolatokat, amiket be tudsz emelni, van számodra üzenete, értéke akkor már megérte leírnom.

Kicsattanó egészséget kívánok!

Iza.

Nincsenek megjegyzések: